Hoe vieren we nu Sint Maarten?

Op 11 november of soms de avond ervoor wordt in sommige plaatsen, zowel in Vlaanderen, Noord-Frankrijk als in Nederland, Sint Maarten gevierd. Kinderen gaan dan ’s avonds met lampionnen langs de deuren, ze zingen dan voor de mensen zodat ze wat lekkers krijgen.

Een voorbeeld van een sint Maartenliedje:

Sint Maarten, Sint Maarten

We zingen langs de deuren een lied

Doe open, anders hoor je het niet.

Leg alstublieft wat lekkers klaar,

Dank u wel, mevrouw,

Tot volgend jaar! 

In Utrecht waar Sint Maarten de beschermheilige van is, is een Sint-Maartensberaad opgericht om reclame te maken voor Utrecht als Sint Maartenstad. Het Sint-Maartensberaad zegt niets over de minder leuke dingen van Sint Maarten, zoals zijn gewelddadige optredens tegen andere culturen en geloven.

 In Limburg, Noord-Holland en Groningen wordt sint Maarten ook gevierd. In de provincies Friesland, Drenthe en Noord-Brabant komt de sint Maartenviering steeds vaker voor. In Zuid-Holland en Zeeland, en in delen van Overijssel, Flevoland en Gelderland kennen ze het sint Maartenfeest nauwelijks.

Het sint Maartenvieren lijkt steeds populairder te worden, zo vierden de mensen in Amsterdam al honderden jaren geen Sint Maarten meer, maar enkele tientallen jaren geleden kwam Sint Maarten weer in beeld. Nu zie je op 11 november weer veel lampionnen rond de grachten en is het Sint Maarten feest weer helemaal terug.

Het Sint Maartenvieren heeft weinig meer te maken met een speciaal geloof, het feest wordt gevierd door kinderen van allerlei geloven. In veel liedjes wordt vaak nauwelijks aandacht aan de godsdienstige achtergrond besteed. De liedjes zijn vaak grappig of ze zijn bedoeld om iemand voor de gek te houden.

Nog zo’n liedje:

Sinten Maarten had een muis

 Sinten Maarten had een muis 

Die moest naar het ziekenhuis

Met z'n rooie petje

Lag-ie in z'n bedje

 

Sintmaartesvuur
Soms wordt er voor de volwassenen ook een Sint-Maartensvuur aangestoken, te vergelijken met een paasvuur.
Het vuur, teken van licht, warmte, het verjoeg de boze geesten, weerde besmettelijke ziekten af en bevorderde de vruchtbaarheid. Dit tweede ritueel  (naast de lampionnenoptocht) komt vooral voor in Belgisch Limburg en het aangrenzende Duitse Rijnland.